Zwinkelen, Facebook voor lokale handelaars in Zwijndrecht

Dit is geen visietekst, geen theoretisch spinsel, maar een verhaal uit de praktijk. Lokale handelaars uit Zwijndrecht zetten hun eerste stappen in het socialemedialandschap. Dit gebeurt binnen de campagne Zwinkelen. Een promotiecampagne vanuit de gemeente en de Adviesraad Lokale Economie. Op 22 oktober leg ik alles uit tijdens het congres OpeningUp. Wie niet aanwezig was, vindt het verhaal hier en de presentatie op Prezi.

Handelaar 1.0 is prominent aanwezig in de Dorpsstraat

Lokale handelaars hebben het niet gemakkelijk. Klanten van nu kopen anders dan klanten uit het analoge tijdvak. Lokale handelaars hadden toen een voordeel. Ze waren dicht bij de mensen, ze kenden de klanten en konden hen adviseren. Er was vertrouwen tussen de handelaar en de klant. Vandaag zouden we zeggen dat de handelaar behoort tot je ’peer group’. Klanten selecteerden een handelaar op zijn reputatie, op de variatie in zijn assortiment, op de selectie die hij zelf maakte in het veel te brede aanbod bij de groothandel. Hij deed daarvoor beroep op zijn vakkennis. Er kon toen nog iets verdiend worden. Klanten vergeleken veel minder de prijzen en vaste klanten konden een mooie korting krijgen.

Klant 2.0 verlaat de Dorpsstraat

Klanten van vandaag kopen anders. Bijna alle aankopen kennen hun begin op het internet. Mensen gebruiken Google om te weten waar ze iets kunnen kopen. De nabijheid van de handelaar is niet meer zo belangrijk want je kunt alles aan huis laten leveren. Dat is handig want je staat niet in de file en je hebt geen parkeerprobleem. De vragen die klanten zich doorgaans voor een aankoop stellen, worden vandaag zo goed als allemaal online beantwoord. Vragen als “Wat kost het?”, “Hoe werkt het?”, “Wat kan ik er nog mee doen?”, “Met welke andere producten kan ik dit vergelijken?”, “Wat vinden andere klanten van dit product?” en sinds enkele jaren via sociale media ook “Wat vinden mijn vrienden van dit product?”. Argumenten die handelaar 1.0 het voordeel geven, zijn irrelevant geworden. Wie maalt er nog om nabijheid en parkeerplaatsen, om de vakkennis van een webshop, wie geeft er nog om een vertrouwensband met de handelaar. Hij moet leveren wat je bestelt, op tijd en tegen de beste prijs. Je wil geen korting omdat de handelaar je kent. Waarom zou je kopen bij een handelaar die een deel van zijn klanten te veel laat betalen. Je wil de beste prijs. Simpel.

Slimme handelaars maken gebruik van de mogelijkheden van het internet. Er is duidelijk nog een plaats voor de handelaar uit de Dorpsstraat, maar hij zal zich moeten aanpassen. Vroeger was hij de basis van de lokale economie, nu zit hij eerder in een niche.

Handelaar 2.0 verovert een plek in de digitale Dorpsstraat

Ook een lokale handelaar kan inspelen op het nieuwe koopgedrag van klant 2.0. Nooit eerder lag een online aanwezigheid zo binnen het bereik van iedereen. Als klanten hun aankopen online laten beginnen, moet je daar als handelaar aanwezig zijn. Je moet daarom niet meteen een webshop hebben en dingen online kunnen laten kopen, maar je wil gevonden worden. Als de klant zijn gewenste product ingeeft in Google, wil je als handelaar bij de resultaten zitten. Je wil dat de klant weet dat jij dat product aanbiedt. Dat is stap 1. Daarna wil je klant weten hoeveel het product kost, hoe het eruitziet en hoe het werkt. Je wil dat klanten bij jou kopen, op nummer 5 in de Google ranking en niet bij de grote webshops op 1, 2, 4, 4, 6 ,7 enz. Je wil gevonden worden in de digitale Dorpsstraat. In de analoge Dorpsstraat investeren handelaars in hun etalage en in lichtreclame, liefst haaks op de gevel zodat die al van ver in de straat herkenbaar is. Ook in de digitale Dorpsstraat moeten handelaars investeren in die vindbaarheid.

Klant 2.0 wil nog steeds een opinie over een product. Dat laatste is belangrijk. Vaak zoeken klanten nieuwe producten, die ze nog weinig kennen. Of ze vervangen oude producten door nieuwe, met nieuwe mogelijkheden en eigenschappen die ze ook nog niet kennen. Ze weten niet of ze die mogelijkheden gaan gebruiken en of ze een meerprijs waard zijn. Hiervoor doet de klant een beroep op zijn netwerk. Als handelaar kun je daar je plaats veroveren. De meeste handelaars zijn experts, in plantenverzorging, in fotografie, in klussen, in haarverzorging, in decoratie of in de bereiding van heerlijke gerechten. Hier liggen kansen. Een handelaar 2.0 deelt die expertise met zijn netwerk. Waarom zou je als bloemist niet elke week een tip geven over de verzorging van kamerplanten? Waarom zou je als fotograaf geen tips geven voor geslaagde vakantiefoto’s, als kok voor de bereiding van seizoensgerechten. De mogelijkheden liggen voor het rapen. Handelaars kunnen gebruik maken van dat voordeel om klanten aan zich te binden, om toe te treden tot het netwerk van de klant. De concurrentie is hard. Grote webshops hebben dit begrepen en laten klanten reacties en reviews publiceren bij hun productfiches.

Facebook, en bij uitbreiding sociale media in het algemeen, geven ook kleine handelaars interessante tools.

Denken zoals Google

Google houdt steeds meer rekening met je aanwezigheid op sociale media bij het bepalen van de zoekresultaten. Wie goed wil scoren bij een zoekopdracht werkt aan zijn netwerk. Zorg dat klanten je facebookpagina leuk vinden. Daag ze uit om interactief te zijn. Bied interessante inhoud aan en vraag hun mening. Gebruik je expertise. Google biedt daar verschillende mooie tools voor aan. Like buttons, comment plug-ins … Laat klanten meedenken met je zaak, met je producten. Laat een gerecht van de week verkiezen. Geef klanten een korting als ze hun nieuwe kapsel op hun Facebookpagina tonen. Gebruik je fantasie en versterk je netwerk.

Lekkere Pizza van Luigi

Een website is de online locatie voor handelaar 2.0. Hij biedt er zijn producten aan. Hij geeft er vorm aan zijn zaak. Hij bepaalt zijn huisstijl en zijn imago. Hij kan binnen zitten wachten tot hij een klant op bezoek krijgt. Hij kan ook zelf het initiatief nemen en op Facebook nieuwe producten aankondigen. Pizzeria Luigi heeft dit al lang begrepen. De schoonzoon van Luigi staat in het deurgat in kelneruniform en hij spreekt voorbijgangers aan. De hongerige klant moet niet beslissen om binnen te gaan, maar om niet binnen te gaan. Een sterke wending in zijn zoekpatroon. Zo werkt Facebook ook. Klanten openen hun Facebookprikbord om zich te ontspannen. Ze willen dingen lezen, dingen zien, ervaren, dingen leuk vinden. Ze zijn receptief in een ontspannen sfeer. De handelaar die erin slaagt zijn pagina leuk te laten vinden mag bij de klant op bezoek. Hij mag met de klant praten terwijl die gaat zitten om zich te ontspannen. Een handelaar die enkel een website heeft moet zijn klant mobiliseren om die te bezoeken. De klant moet in dat geval beslissen om zich voor de handelaar te interesseren. Op Facebook moet hij beslissen om het bericht van de handelaar niet te lezen. Een sterke wending in zijn zoekpatroon. Luigi 2.0 als het ware.

Zwinkelen, de overheid als hefboom

De Zwinkelencampagne is veel breder dan handelaars op Facebook. Zwinkelen is een campagne om de troeven van de Zwijndrechtse handelaars in de kijker te zetten, om die maximaal uit te spelen en om het lokale economische weefsel te versterken. Die troeven zijn de persoonlijke benadering van elke klant en het sterke aanbod voor dagelijkse aankopen. Zwinkelen mikt daarom via verschillende acties op herkenbaarheid, op klantentrouw, op een plezierige winkelervaring. Acties met spaarkaarten, de promotie van een gezamenlijk logo, winkeltassen, banieren in het straatbeeld, maar net zo goed een verbetering van de parkeerervaring door duidelijke bewegwijzering.

In de Zwinkelencampagne helpt de gemeente lokale handelaars om hun aanwezigheid op het internet op te starten of te verbeteren. Tijdens verschillende workshops toont de gemeente handelaars hoe ze hun Facebookpagina moeten aanmaken, hoe ze berichten plaatsen, welke berichten wel en welke niet werken, hoe ze op vragen moeten reageren en hoe ze met kritiek moeten omgaan.

Op de eigen Zwinkelen fanpagina bundelt de gemeente het hele gebeuren. Het is een plek waar de algemene aspecten van het lokale winkelen aan bod komt en een plek die handelaars verenigt, waar ze elkaar kunnen inspireren. Een lokale handelaar heeft heel wat te doen. Zijn werk is zelden echt helemaal klaar. Online aanwezig zijn is een opdracht die daar bovenop komt. Voor veel handelaars is de drempel erg hoog. Door inhoudelijke ondersteuning en door samenwerking werkt de gemeente als een hefboom.

Zwinkelen op facebook: http://www.facebook.com/Zwinkelen

Bekijk ook de Prezi

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s